Novoměstská
inspirace

Novoměstská
inspirace

Jak-54 - akrobat s elektrickým pohonem

Letadla s hvězdicovými motory oplývají podle mého názoru zvláštní elegancí. Pokud jsou navíc akrobatická, tak lépe. Ruská konstrukční škola dala leteckému světu řadu velice elegantních strojů, které se mi (s výjimkou Jak-55) velice líbí. Proto mě zlákal další velice zajímavý typ – dvoumístný Jak-54.

Na předchozím modelu SU-26 mě vadily dvě skutečnosti. Abych se vyhnul spojce křídle, musel jsem pohonnou sadu umístit poněkud výše, to se však projevilo v nožovém letu přetáčením. Také jsem se domníval, že zúžení trupu o 18 % proti originálu nebude za letu moc vidět a že menší čelní odpor nebude na škodu. Po čase mě však štíhlejší trup začal vadit – bylo to prostě vidět a maketovost utrpěla. Dnešní elektro pohony mají dostatek výkonu, takže ani otázka čelního odporu není až zas tak choulostivá – naopak brždění v sestupných částech obratů je velice příjemné. Velkou boční plochu bachratého trupu oceníme v nožovém letu a v nožových fázích obratů.

Při návrhu Jaku-54 jsem sledoval splnění následujících požadavků:

Stavba modelu je klasická, na celém modelu je použita balza o měrné hmotnosti maximálně 120 g/dm3 – již mnoho let používám balzu bezkonkurenční kvality od HVP. Vše je lepeno kyanoakrylátovým (vteřinovým) lepidlem, větší plochy disperzním lepidlem.

Křídlo je klasické konstrukce se žebry z balzy tl. 2 mm, torzní skřín a plaňkování žeber je z balzy tl. 1,5 mm, smrkový nosník u kořene 10x2 mm, na konci 3x2 mm, stojiny nosníku z balzy tl. 3 mm a balzy tl. 2 mm. Kapsa pro stojinu je omotána uhlíkovým rowingem. Křidélka jsou pro větší torzní tuhost zesílena tenkostěnnou uhlíkovou trubkou průměru 8 mm. Váha křídla připraveného k letu (se servy a kabeláží) je 402 g.

Ocasní plochy jsou podobné konstrukce jako křídlo, vše z balzy tl. 1,5 mm. Náběžky pohyblivých kormidel je z důvodu torzní tuhosti vyztužena tenkostěnnou uhlíkovou trubkou průměru 8 mm.

Trup. Přepážky jsou z březové překližky 1,5 mm, vše bohatě odlehčeno. Potah trupu je z balzy 1,5 mm a je zesílen smrkovými podélníky. Celý trup je lepen tak, že na hotové přepážky jsou ve spodní části přilepeny pomocné stojiny z tvrdé balzy, jejichž pomocí jsou přepážky ustaveny na rovné pracovní desce. Na takto fixované přepážky jsou lepeny smrkové podélníky a poté i balzový potah. Po dohotovení potahu se trup od pracovní desky jednoduše v místě stojin odřízne, zbytky stojin se odstraní z přepážek. Tím je jednoduše zajištěno, že trup je rovný a nezkroucený. Přední část motorového krytu je složena z mezikruží z balzy 7 mm. Nohy podvozku jsou z duralu tl. 2,5 mm, velmi lehká kola o průměru 70 mm.

Spojka křídla je integrována s přepážkou trupu a spolu s uhlíkovým vyztužením tvoří velice pevný a lehký celek, který navíc umožní umístit pohonné akumulátory v ose křídla v místě stojiny.

Kabina je odnímací spolu s přední horní části trupu až k motoru, tím je umožněn jednak velice pohodlný přístup k veškerému vybavení a též snadná výměna pohonných akumulátorů.

Váha kompletního trupu se vším vybavením bez pohonné baterie je 1 519 g.

Potah celého modelu je nažehlovací folií Solarfilm, doplňky a nápisy jsou vyříznuty z aranžérských folií.

Létání

Díky baculatému trupu s krátkými tlustými křídly vypadá po startu poněkud neohrabaně, až první akrobatický obrat vyvede diváky z omylu. Z Jaka se vyklube velmi živý akrobatický speciál, který "sedí" ve všech polohách a létání s ním je velice příjemné. Je radost pozorovat, s jak velkou chutí tento model létá!

Díky své konstrukci, tlustým profilům (a to i na ocasních plochách) a použité kombinaci motoru a vrtule není v horizontu příliš rychlý, do vertikál jde ochotně i z minimální rychlosti a v sestupných fázích se nerozbíhá. Při přetažení si nechá líbit velice mnoho – až nebezpečně mnoho – svádí k pocitu, že prostě nejde utrhnout – a to zas až tak pravda není, zákony fyziky přeci jen fungují. Při přetažení reagují kormidla do poslední chvíle, k utržení dojde vláčně a po přidání plynu se sbírá velice rychle. Doménou jsou dlouhé nožové lety, při kterých nemá pilot moc práce. Přistání je díky malé rychlosti a možnosti bezpečného velkého natažení lahůdkou.

Maketovost letu je velmi dobrá, zejména s napájením sadou 5S3P létá jako skutečný. My modeláři jsme si však zvykli, že naše modely umí mnohem více, než skutečná letadla, a tak pohon sadou 6S3P se mě jeví jako optimální. Letová doba závisí na stylu létání a pohybuje se kolem 10 min.

Bedřich Janáček

Technické údaje

Rozpětí: 1 550 mm

Délka: 1 285 mm

Plocha křídla: 47 dm²

Plocha VOP: 10,8 dm²

Plocha FAI: 57,8 dm²

Motor: HVP ROTON 1000

Vrtule: APC 15/8

Regulátor: JETI-HACKER, Master 70

Pohonné akumulátory: Li-ion Powerion 6S3P - 3 300 mAh – váha sady 790 g

Serva: 4x Hitec HS-81 MG – kovové převody

Přijímač: Futaba R-148 DP, PCM 1024

Letová hmotnost: 2 706 g

Plošné zatížení na křídlo: 57,6 g/ dm²

Plošné zatížení FAI: 46,8 g/ dm²

Profil křídla: Eppler E169 modifikovaný na 16,5 %

Profil VOP: Eppler E168 mod. 11 %

Psáno pro RC revue.

070511_Jak54_03
070511_Jak54_05
070511_Jak54_12
070511_Jak54_13
070511_Jak54_14
070511_Jak54_15
070511_Jak54_17
070511_Jak54_20
070511_Jak54_22
070511_Jak54_24
070511_Jak54_26

Kliknutím se dostanete
k většímu obrázku,
mnohdy i s popisem.