Novoměstská
inspirace

Novoměstská
inspirace

Xtreme Air - Akrobat pro radost

Když vás baví akrobacie a model by měl ve vzduchu vypadat realisticky, tak nemáte ze skutečných akrobatických speciálů moc na vybranou. XtremeAir jsem si vybral ze čtyř důvodů:

Po zkušenostech s mým předchozím modelem Su-31 jsem ani chvíli neváhal s  volbou elektropohonu, zejména jsou-li nyní k dispozici nové akumulátory Power Ion - ale o tom níže.

Konstrukce

Modely kreslím na PC. Připravím podklady na frézování a můj kamarád Pavel Tošovský (PT model) podle nich nechá rozeznít symfonii své CNC frézky, jejímž vyvrcholením je přibližně 450 dílů z topolové a březové překližky, balzy různé tloušťky a sklotextitu.

Představa, že díly nebudu řezat lupenkovou pilkou, mi při návrhu modelu dává křídla. s potěšením kreslím množství odlehčovacích výřezů, zámků a  všechny potřebné dílečky, stejně jako řadu montážních přípravků, které téměř zabrání mít něco zkrouceného. Základem je ovšem dokonale vyrovnaná pracovní deska.

Konstrukce modelu je přizpůsobena klidnému chodu elektromotoru. Důsledným vyvázáním dílů pro plynulé rozložení provozních zatížení zajistím, že se model po dvou sezónách nerozpadne. Veškeré sousedící díly (přepážky trupu s  bočnicemi, žebra křídla se stojinami atp.) jsou spojeny zámky, což zajišťuje jejich pevnost a eliminuje špatnou montáž - prostě složíme Lego a poté zalepíme řídkým a středním vteřinovým lepidlem HVP (a to i  partie kolem motoru a podvozku).

Většina trupu je z topolové překližky, namáhaná místa kolem motoru, podvozku a  uložení trubky křídla jsou z březové letecké překližky, lišty jsou smrkové. Ocasní plochy jsou z balzy, pouze tvarové stojiny z topolovky. Žebra křídla jsou z plné balzy tloušťky 3 mm. Proti i hodně odlehčené topolovce vycházejí mnohem lehčí a nejsou tak křehká. Větší cena balzy je kompenzována nižší cenou frézování, kterého je u balzy podstatně méně. Na balzové lišty a potahy používám balzu do hmotnosti do 120 g/dm3. Mnohem větší využití balzy při konstrukci modelu (než je nyní módním trendem) se projevilo nižší hmotností draku při zachování požadované pevnosti, tuhosti a dlouhé životnosti.

Motorový kryt je z laminátu, trubky křídla, VOP a podvozek jsou z hliníkové slitiny.

Při volbě zbarvení jsem se nechal volně inspirovat letouny skupiny The Flying Bulls.

Model je potažen fólií Oracover, grafické polepy jsou vyříznuté z folie Orastick. Proti aranžérským fóliím mají výhodu stejné tepelné odolnosti, takže při vypínání potahu nenasanou problémy. Také lepení jde lépe, protože po nalepení na Oracover nemá spoj plnou pevnost a v případě chybičky, nebo bublinky lze vše napravit. Teprve přežehlením získá spoj plnou přilnavost a Orastick drží velmi dobře.

Orastick jde na běžných plotrech řezat dobře, jeho podkladový papír není však tak tlustý a pevný, jako u aranžérských fólií. Musíme proto pamatovat na to, že při řezání velkých a dlouhých dílů, které mají být tvarově shodné, může dojít k menším rozdílům a tomu přizpůsobit způsob a postup lepení.

Vnitřek kabiny je natřen přímo na balzu matnou syntetickou barvou na plastikové modely. Na netu jsem našel fotografii palubní desky, ve Photoshopu jsem ji upravil pomocí křivek, upravil barevné podání, klonováním přizpůsobil na rozměr podle palubovky mého modelu, vytiskl na papírovou samolepku a  nalepil. Maketáři by mě nepochválili, ale ve stylizované kabině tento jednoduchý způsob vypadá dobře, včetně odlesků na přístrojích. Podle předlohy jsem původně čirou kabinu zevnitř nastříkal modrým lihovým transparentním lakem Agama - Red Line. Jeho výhodou je, že když výsledek není podle představ, tak lihem umyji a stříkám znovu.

Technické údaje:
rozpětí 2 430 mm
délka 2 120 mm
letová hmotnost 8 950 g

Váhový rozbor:
- trup připravený k letu s trubkou křídla bez přijímačových a  pohonných aku 4 860 g
- křídlo kompletní se servy 1 705 g
- VOP s trubkou a servy 468 g
- pohonné aku 2x 6S3P 1 722 g
- přijímačové aku 2x 2S1P 193 g

Řízení

Model je ovládán systémem Duplex EX od firmy JETI model. Palubní instalace je rozdělena do dvou samostatných větví, každá je napájena svým dvoučlánkem Power Ion 1300 mAh. Spínání palubního systému zajišťuje dvojitý elektronický vypínač Jeti DPS 40, ovládaný magnetickým klíčem. Každá větev je osazena jedním přijímačem Duplex R8, který ovládá serva ve své polovině modelu. Vysílač Jeti Duplex DC-16 je nastaven do režimu Dual Path. To znamená, že každý z jeho dvou VF modulů komunikuje samostatně s jedním přijímačem, cesta signálu až k servům je zdvojena a spolehlivost je neskutečná. I při výpadku jedné větve přivedeme model s polovinou funkčních serv bezpečně na zem.

Serva jsou digitální, typu High Voltage, značky Hitec. Na křidélkách a VOP čtyři HS-5585MH (tah 17 kg) a na SOP HS-7954SH (tah 29 kg). Jsou silná, dostatečně rychlá a stabilně drží neutrál.

Telemerie Systém Duplex EX nabízí uživatelsky velice přívětivé telemetrické údaje. Při využití řady nabízených měřicích senzorů můžeme mít údaje z modelu v reálném čase téměř o všem, na co si vzpomeneme.

Na tomto modelu mám k dispozici:

Celkem tedy 19 parametrů. Pro akrobatický model je to vše, co bychom mohli potřebovat pro dokonalý přehled o funkci jeho systémů a řešení nestandardních stavů. Pro jiné typy modelů můžeme doplnit další senzory (např. pro turbíny měřič průtoku paliva a jeho spotřeby, pro větroně vario, GPS apod.).

Vysílače DC/DS umožní data zobrazit, uložit je do paměti pro další zpracování a nastavit i více alarmů na jakoukoliv veličinu. Právě alarmy si hlídám napětí na přijímačích a pohonných akumulátorech a sílu signálu na anténách. Dále využívám užitečný údaj o odebrané kapacitě z pohonných zdrojů, na kterém mám nastaven alarm na hodnotu 5 200 mAh. Při odebrání této kapacity mě příjemný dívčí hlas upozorní a jdu na přistání. Tím správně pečuji o  akumulátory a nemusím sledovat čas letu, který se navíc mění podle stylu létání. Pokud během letu chci znát právě odebranou kapacitu, stačí cvaknout mžikový spínač a hlasový výstup telemetrie mě sdělí požadované. Je to velice užitečné (nemusíme spustit oči z modelu) a příjemné.

Radostí je i testování vrtulí s telemetrií Jeti Duplex EX. Během pár minut jednoho letu zaznamenám všechny údaje při různých letových režimech a doma v  klidu vše vyhodnotím.

Pohon

Motor AXI 5345/18 HD Gold line s vrtulí Fiala 26/12 E, regulátor JETI Mezon 135 Opto.

Napájení tvoří dvě sady nových akumulátorů Power Ion 2100 mAh 6S3P v sérii (12 článků, 6300 mAh).

Parametry pohonu jsem naměřil následující:

Plný plynproud
A
napětí
V
otáčky
ot/min
příkon
kW
Staticky na zemi8839,25 4103,45
Horizontální let5442,16 3702,27
Vertikální let (kolmo vzhůru)8239,55 5103,24

Motor má po přistání teplotu 60 až 70°C, před dalším startem je nutné ho nechat vychladnout.

V tomto uspořádání se doba letu pohybuje mezi 9 až 13 minutami podle dynamiky letu (počet vertikál, rychlost letu a razance práce s plynem). Pohon je svým letovým projevem plně srovnatelný s benzinovým motorem 60 cm3, při ostřejším nastavení regulátoru jsou však okamžité reakce na plyn rychlejší - elektrický pohon zabírá okamžitě a to s plným točivým momentem.

Hmotnost pohonu:
motor 1 035 g
regulátor 145 g
akumulátory 1 722 g
celkem 2 900 g

I přes skutečnost, že jsem příznivcem elektrolétání jenom trochu, chci demonstrovat, že nové akumulátory Power Ion posunuly elektropohon o další krok kupředu. Došlo k poklesu hmotnosti na jednotku kapacity a díky jejich značné životnosti i ke zlevnění provozu elektropohonu. Úspěšně bourají hranice, za kterými dosud kralovaly motory benzínové. Při cenovém srovnání obou typů pohonu zjistíme, že elektropohon se stále zvolna přibližuje benzínovým konkurentům.

Regulátor a motor vydrží téměř neomezeně, po mnoha sezonách možná vyměníme ložiska v motoru. Na základě desetiletého používání starších typů akumulátorů Power Ion 1,1 Ah a 1,3 Ah jsem přesvědčen, že současné nové typy akumulátorů Power Ion 2,1 Ah budou mít po 5 sezónách tak asi 80 % původní kapacity. V  porovnání se srovnatelnými "pytlíky" prostě neuvěřitelné.

Posuďte sami, zda spolehlivý, čistý chod elektromotoru bez vibrací, nižší provozní náklady, dlouhá životnost a vysoký uživatelský komfort vyváží mírně vyšší pořizovací investici.

Letové vlastnosti

XtremeAir se chová ve všech fázích obratů klasické akrobacie neutrálně a  spořádaně tak, jak očekáváme od akrobatických speciálů. Díky malému plošnému zatížení je hodný a nezáludný. Tlusté profily (16 % na křídle a 12 % na ocasních plochách) neskutečně "drží", jak při minimálce, tak i při prudkých obratech ve vyšších rychlostech.

Na letišti spolu tvoříme spokojenou dvojku a vždy si to užijeme.

Napsáno po RCM.

Bedřich Janáček

XtremwAir_08
XtremwAir_00
XtremwAir_0
XtremwAir_01
XtremwAir_02
XtremwAir_03
XtremwAir_04
XtremwAir_05
XtremwAir_06
XtremwAir_07
XtremwAir_11
XtremwAir_12
XtremwAir_13

Kliknutím se dostanete
k většímu obrázku,
mnohdy i s popisem.