Novoměstská
inspirace

Novoměstská
inspirace

Polomaketa Su-26 s elektrickým pohonem

Již delší dobu jsem plánoval, že se odměním a postavím si celobalzový model SU -26 na elektriku.

Důvody pro tento čin byly následující:

Pro realistický let bylo třeba splnit několik požadavků:

Výsledkem těchto úvah je model, který bych chtěl čtenářům RCR představit blíže a podělit se o zkušenosti s ním.

Stavba je klasická, na celém modelu je použita balza o měrné hmotnosti maximálně 120 g/dm3 - již mnoho let používám balzu bezkonkurenční kvality od HVP. Vše je lepeno kyanoakrylátovým (vteřinovým) lepidlem, větší plochy disperzním lepidlem.

Proti originálu SU-26 jsem provedl několik úprav k dosažení lepších akrobatických vlastností modelu, správné centráže a zjednodušení stavby. Polohu křídla a VOP jsem trochu upravil, prodloužil jsem přední část trupu (lehké motory proti servům vzadu), průřez trupu jsem zmenšil o 18 % a upravil spodek trupu. Celá konstrukce byla podřízena co nejmenší hmotnosti při pevnosti dostatečné i pro nejdivočejší obraty.

Křídlo

Žebra, jejich páskování, torzní skříň na náběžce, odtokovka a potah křidélek jsou z balzy 1,5 mm, nosník je smrkový, kapsa pro spojku křídel z překližky 0,8 mm, střed nosníku s kapsou je zesílen uhlíkovým vláknem. Neobvykle je řešena spojka křídel. Její základ tvoří velmi lehká balza 6 mm, z každé strany zesílená odlehčenou překližkou 0,8 mm, která nahoře a dole přesahuje balzu a takto vzniklý žlábek je vyplněn uhlíkovým vláknem. Pevnost značná, váha nízká.

VOP a SOP

Stabilizátor VOP je postaven na uhlíkové trubce, kormidla (VOP i SOP) jsou v místě pantů vyztužena též uhlíkovou trubkou - tím je dosaženo velmi dobré tuhosti při příznivé hmotnosti. Žebra jsou páskována a spolu s tuhým potahem je vše z balzy 1,5mm.

Trup

Přepážky jsou v přední části z březové překližky 2 a 1,5 mm, v zadní části z balzy 3mm, vše bohatě odlehčeno. Potah trupu je z balzy 2 mm, vršek trupu za kabinou z balzy 1,5 mm. Trup je zesílen smrkovými podélníky. Celý trup je lepen tak, že na hotové přepážky jsou ve spodní části přilepeny pomocné stojiny z tvrdé balzy, jejichž pomocí jsou přepážky ustaveny na rovné pracovní desce. Na takto fixované přepážky jsou lepeny smrkové podélníky a balzový potah. Po dohotovení potahu se trup od pracovní desky jednoduše v místě stojin odřízne, zbytky stojin se odstraní z přepážek.

Tím je jednoduše zajištěno, že trup je rovný a nezkroucený. Motorový kryt je plaňkován z balzy 7 mm. Nohy podvozku jsou z uhlíkového vakuovaného kompozitu (hodily se z modelu Brousard klubového kolegy Zdeňka Rydla), velmi lehká kola o průměru 70 mm.

Podvozkové nohy s koly a s hřídelemi kol mají hmotnost 79 g. Kabina je vylisována z fólie 0,5 mm.

Potah

je z nažehlovací folie Solarfilm, barevné doplňky (hvězhy apod.) jsou vyříznuty z Oratrimu. Naznačení žaluzií na motorovém krytu je vytisknuto na laserové tiskárně na průhlednou samolepící folii a poté laminováno další velmi tenkou folií. Tímto způsobem lze vyrobit libovolné samolepky (i na barevný podklad) s velkou trvanlivostí.

Při použití barevné laserové tiskárny nejsme ničím omezeni. Různé propagační firmy nabízejí zhotovení těchto barevných tisků na laminované samolepící folie formátu A4 v cenách do 90 Kč.

Pohonné akumulátory

Pohonná sada je složena z 16 ks článků Sanyo o kapacitě 2000 mAh (tyto sady používám i v akrobatu Ferat).

Motor + vrtule

jsem vyzkoušel dvou typů - viz tabulka technických parametrů. Letové výkony obou pohonů jsou obdobné, motor Mega s převodovkou je mírně lepší při startu a ve vertikálních obratech - zde se projevuje vyšší aerodynamická účinnost větší vrtule. Mega s převodovkou je lehčí (260 g), celkově dražší a vyžaduje jistou údržbu (mazání převodovky). Motor Phasor je těžší (300 g), levnější a naprosto bezúdržbový. Mírně nižší účinnost menší vrtule je za letu postřehnutelná, ale ne výrazně. Sám jsem na rozpacích, který pohon jednoznačně doporučit - motor s převodovkou a větší vrtulí má větší tah, motor s vrtulí napřímo je pro model této hmotnosti až neskutečně dobrý. Zde se musí každý rozhodnout, zda dá přednost většímu statickému tahu pohonné jednotky za vyšší cenu a nutnosti jakési údržby. V současné době létám na motor Phasor.

I zarputilí zastánci spalovacích motorů museli po shlédnutí SU-26 připustit, že obě varianty pohonu předčí "svým projevem" v modelu velmi dobrý spalovací motor 6,5 ccm. Úmyslně se vyhýbám pojmu "svým výkonem", protože pouhé porovnání výkonu spalovacího a elektrického motoru nějak nefunguje. Důvodem bude zřejmě to, že výkonová křivka elektrického motoru se velmi liší od výkonové křivky spalovacího motoru.

Létání

je velice příjemné. Model se díky nízkému plošnému zatížení a poměrně tlustému profilu chová nezáludně, při přetažení si nechá hodně líbit a křidélka jsou účinná až do posledních momentů před utržením. Model se mi podařilo postavit souměrný, rovné obraty jsou radostí a odměnou za pečlivou stavbu. Do kopaných obratů jde ochotně, v sestupných fázích nemá snahu se moc rozbíhat a veškeré obraty zvládá dobře i na malé rychlosti.

Značný výkon pohonné jednotky umocňuje příznivý dojem z létání. Při startu se model odlepí z trávy po rozjezdu do 10 metrů - nepůsobí to však realisticky - ideální je startovat na půl plynu. Při létání je dostatek výkonu pro vertikální obraty. Doba letu je výrazně závislá na množství vertikál a plného plynu a pohybuje se od 6 do 9 minut letu. Pro naprostou většinu akrobatických obratů si vystačím s max. 1/2 plynu. Pro orientaci o zbývajícím času motoru při létání používám dvoje stopky (timery), které mi nabízí FC-28. Jedny měří celkový čas letu, spouští se prvním plným plynem a běží dále až do vypnutí vysílače. Druhé stopky měří čas běhu motoru, zapínají se při překročení 1/3 plynu, na stejné úrovni se též vypínají. To znamená, že měří pouze chod motoru ve druhé a třetí třetině plynu. Mám odzkoušeno, že tento způsob měření motoru je poměrně reprezentativní, ať v konkrétním letu létám razantněji, či volněji. Takto měřeného motoru mám k dispozici od 3:20 do 3:50 minut Výhodou elektropohonů je i to, že naučí piloty citlivě pracovat s plynem, což se příznivě projeví na plynulosti a eleganci létání. Napadá mě slogan: "Chcete létat déle? Je to jednoduch!!! Stačí se naučit citlivě pracovat s plynem".

Současné módní trendy v RC akrobacii prosazují poněkud odlišný pohled od mého. Jsem vždy trochu na rozpacích, když slyším, že co se neuvisí na půl plynu a po přidání nevystřelí vzhůru, tak nemá na dnešní obloze co pohledávat. Při sledování krkolomných obratů, bez kousku rovného letu mezi nimi, téměř odporujících fyzikálním zákonům, jistě páni piloti zaslouží obdiv.

Moje krevní skupina ale inklinuje ke klasické aviatice, kde pohyb letounu vzduchem má jisté zákonitosti, které tento pohyb činí nadmíru elegantní, plynulý a majestátní. Osobně se ztotožňuji s filozofií free stylu, létaného těmi nejlepšími na World Grand Prix. Doprovod dobrou hudbou ještě umocní zážitek - kéž bychom se i my modeláři naučili této myšlenky více využívat!

Popisovaný model je výkonově velmi podobný svému velkému vzoru - realita letu je velmi dobrá.

Sůčko prostě ve vzduchu vypadá jako živé!

Bedřich Janáček
Psáno pro RC revue

Technické údaje

Rozpětí: 1 520 mm

Délka: 1 300 mm

Plocha křídla: 44,4 dm2

Plocha: VOP 10,1 dm2

Plocha FAI: 54,5 dm2

Pohon

Varianta A: Mega 22/20/3 + planetová převodovka Robbe Planeta 1:3,7, vrtule LOB 14,5/12

Varianta B: Phasor 45/3, vrtule APC 13/6,5 E

Regulátor: JETI - HACKER, Master 48

Pohonné akumulátory: 16 kusů Sanyo 2000 mAh

Serva SOP a VOP: Hitec HS-81 MG - kovové převody

Serva křidélek: Futaba S-5102 - kovové převody

RC souprava: Futaba FC-28

Přijímač: Futaba R-148 DP, PCM 1024

Přijímačové aku: 4x Sanyo Twicel NiMH 700 mAh (vel. AAA)

Letová hmotnost

Varianta A: 2 660 g (na křídlo 59,9 g/dm2, FAI 48,8 g/dm2)

Varianta B: 2 700 g (na křídlo 60,8 g/dm2, FAI 49,5 g/dm2)

Profil křídla: Eppler E-169

Profil VOP: NACA 0009

Hmotnostní rozbor

Křídlo připravené k letu se servy: 423 g

Trup se servy, podvozkem, spojkou křídla, kabinou a krytem: 809 g

Motor A) Mega s planet. převodovkou: 260 g B) Phasor: 300 g

Vrtule + kužel + unášeč: 50 g

Regulátor s kabely a konektory: 50 g

Pohonné aku (16x Sanyo 2000): 927 g

Přijímač + přij. aku + molitan: 101 g

Vypínač + instalace: 40 g

Su26_02_11
Su26_02_22
Su26_02_33
Su26_02_44
Su26_02_55
Su26_02_kostra
Su26_02_let1
Su26_02_let2

Kliknutím se dostanete
k většímu obrázku,
mnohdy i s popisem.