Novoměstská
inspirace

Novoměstská
inspirace

Ferat 2

Elektro akrobat z dílny B.J. navazující na svého předchůdce, proti kterému dostal do vínku několik změn : přiblížení osy motoru a osy VOP ose křídla, zvětšení boční plochy trupu před těžištěm, zvětšení plochy kormidla SOP pod VOP, zvětšení úhlu osy otáčení kormidla SOP o 2 st. dozadu, celkové rozměry zvětšeny o přibl. 5 % a v neposlední řadě i instalace výkonnějšího motoru.

Konstrukce je celobalzová, potah nažehlovací folií. Při stavbě byla použita vybíraná balza (speciál 100 až 120 g/dm3 od HVP), takže i přes větší rozměry proti svému předchůdci je lehčí - napomohl tomu i lehčí motor.

AKTUALIZOVÁNO
Ferat 2 s motorem Phasor 45-3

a regulátorem JES 40 - 3P opto, vrtulí LOB 11/7,5 a 16 ks akumulátorů NiCd Sanyo 2000 mAh je další velmi výhodnou (a levnější) variantou pohonu. Na zemi točí tato konfigurace téměř 11 tis. ot/min při odběru 42 A. Letová hmotnost modelu se nezměnila - 2200 g (ušetřené dva aku proti větší hmotnosti motoru), doba letu se pohybuje mezi 7 a 8 minutami podle způsobu létání.

Výkon této pohonné jednotky je sice o trochu menší v porovnání s motorem Kontronik (převodovka, velká vrtule a 18 článků) - ale plně dostačující i pro energeticky náročné vertikální obraty. Pro ilustraci - v prvních 5 minutách letu se model "uvisí" - co si můžeme více přát?

I zarputilí zastánci spalovacích motorů a ještě zarputilejší odpůrci elektropohonu museli při shlédnutí Ferata 2 přiznat, že tato kombinace pohonu předčí svým projevem v modelu dobrou spalovací šestapůlku. Úmyslně jsem nepoužil výrazu "svým výkonem", protože pouhé porovnání výkonu ve watech spalováku a elektromotoru prostě nefunguje a je silně zavádějící.

Výše jmenovaná kombinace pohonu dokazuje, že hoši z firmy JETI začali psát novou kapitolu českého elektroletu i v oblasti větších modelů, kde dosud kralovaly spalovací motory, nebo neskutečně drahé střídavé elektromotory cizích firem.

(červen 2001)

Létání

Pro model Ferat 2 platí vše, co je uvedeno u jeho předchůdce. Díky výše popsaným úpravám se zlepšil nožový let, pro který není nutné používat plného výkonu motoru.

Větší rozměry, nižší váha a výkonnější motor dále zlepšily akrobatické vlastnosti, let se zklidnil a zpomalil, nevýhodou je poněkud větší citlivost na turbulentní vítr (menší plošné zatížení). Doba letu se pohybuje mezi 8 až 10 minutami.

Model umí viset, s použitými servy (0,3 s/45 st. je to ale problém - výrazně by pomohla rychlejší serva

Technické údaje

Rozpětí: 1560 mm

Délka: 1310 mm

Váha: 2205 g

Plocha křídla: 36,1 dm2

Plocha VOP: 7,17 dm2

Plocha FAI: 43,28 dm2

Plošné zatížení: 51 g/dm2

Motor: Kontronik 38-25, převod 1:5,7 - bezkomutátorový, střídavý

Regulátor: Kontronik

Váha motoru a regulátoru: 260 g!

Vrtule: sklopná LOB 15/13 (! míry v palcích !) - celouhlíková za letu se nesklápí (motor bez brzdy), pomáhá brzdit v sestupných fázích obratů, po přepnutí na letový režim přistání se motor zabrzdí a model přistává se sklopenou vrtulí

Pohonné akumulátory: 18 ks Sanyo 2000 mAh

Přijímač: Futaba R-148 DP (PCM, dvojí směšování)

Přijímačové akumulátory: Sanyo 350 mAh

Serva: 4x Futaba S-143 (18 g)

Ferat2a
Ferat2b

Kliknutím se dostanete
k většímu obrázku,
mnohdy i s popisem.