![]() |
ADRESÁŘ
o ODKAZY o ELEKTROLET
o INSPIRACE
o RC
AKROBACIE o |
Jak jistě víte, začaly se i u nás na Slovensku létat obří modely. Náš LMK tento rok pořádá už 3. ročník Setkání příznivcú obřích modelú letadel v Gôtovanoch.
Na rok 1999 připravuje náš člen pan Michal VLHA polomaketu letadla PO-2 Kukuruznik. Model je postaven v Měřítku 1:2,25 a bude mít rozpětí 5,08 m. Hmotnost modelu by podle předpokladú měla být okolo 40 kg. Pohon bude obstarávat dvouválcový motor 200 cm3.
Model
je stavěný klasickým způsobem z balsy, smrku a překližky. Potah je plátno,
bohužel teď si nevzpomenu na název, které se vyrábí u nás v Liptovském
Mikuláši ve firmě Maytex. V modelu bude instalováno šest serv a tři akumulátory.
V současné době se model pŕipravuje na povrchovou úpravu, po ní přijde na
řadu instalace elektriky. Nemáme přesně spočítané, kolik pracovních
hodin už bylo při stavbě stráveno, ale vychází to zhruba na 1000 hodin práce.
Podnětem pro stavbu tohoto modelu byl snímek v RCm z roku 1997, na němž byli švýcarští modeláři s maketou SE-5. Michal Vlha tenkrát prohlásil, že něco takového dokážeme postavit i na Slovensku a protože od slov k činům nemá nikdy daleko, pustil se v únoru 1998 do stavby. První vzlet modelu předpokládáme na začátku dubna, až nebude na našem letišti v Gôtovanoch sníh, při otevírání oblohy a prvním letošním guláši.
Na
obrázcích je část modelu v kostře. Snímky byly pořízeny v září 1998,
kdy jsme potřebovali vymyslet, jak udělat ovládání otáček motoru a při
tom jsme motor i vyzkoušeli. Motor má dostatečný tah s vrtulí o průměru
820 mm, kterou nám vyrobil na zakázku pan Misterka.
Zálet
se uskutečnil 18. dubna odpoledne. Sestavování modelu zabere dvěma lidem asi
půl hodiny. Po nezbytné kontrole všech spojů, šroubů a lan jsme nahodili
motor, který běžel jako hodinky. Následovala kontrola chodu serv a pro
jistotu jsme ověřili i dosah RC soupravy. Vše bylo v pořádku, takže bylo
rozhodnuto - může nahoru. Zalétávacím pilotem byl Ing. Miroslav Žák, který
zalétával všechny modely, které Michal Vlha doposud zkonstruoval.
Zálet byl naplánovaný jako u skutečného letadla. Nejdříve motorová zkouška, potom pojíždění. Cílem bylo zjistit jak se bude model chovat při startu. Protože vše bylo v normě, rozhodli jsme se pro přerušený start. Po pozvolném přidání plynu se model rozjel, asi po 10 metrech zdvihl ocas a už, už nahoru. V tu chvíli pilot stáhl plyn a model dosedl znovu na dráhu. Potom už následoval start naostro. Po startu začal poněkud příkře stoupat, což musel pilot eliminovat potlačením. Po vytrimování už letěl spořádaně a velmi realisticky. Všechny nás udivila velmi nízká rychlost. Přistání dalo trochu zabrat, protože kola podvozku byla příliš nahuštěná a model odskočil.
Při
analyzování prvního letu jsme se shodli na tom, že bude potřebné zmenšit
úhel náběhu horního křídla a trochu vypustit kola. Po těchto úpravách
se za týden uskutečnil další let. Let se trochu zrychlil, nebylo už potřebné
tlačit a také přistání bylo bez potíží. K dnešnímu dni má model za
sebou asi desítku letů k plné spokojenosti všech.
Ing. Jan Procházka, LMK-PKA Liptovský Mikuláš
Kukuruznik na setkání v Gotovanoch (obrázky od Paľa Lišháka):