ADRESÁŘ o ODKAZY o ELEKTROLET o INSPIRACE o RC AKROBACIE o VOLNÝ LET o GALERIE o MODELÁŘSKÉ LETIŠTĚ NESVAČILY
OBŘÍ MODEL
Z LIPTOVSKÉHO MIKULÁŠE
FOTOGALERIE
Zbraslavice 2001
Novoroční létání 2001
ME ve volném letu 2000
Šou Malá Haná
MS upoutaných modelů
Extra B. Janáčka
Sopwith Camel
Piper, Piper, Piper
ME NAVIGA C 1999
robbe Schlüter-Cup
Slovenské elektrolety
N-cup 1999
Léto 1999 Ivany Švecové
MS v elektroletu 1998
Obří Kukuruznik

Jak jistě víte, začaly se i u nás na Slovensku létat obří modely. Náš LMK tento rok pořádá už 3. ročník Setkání příznivcú obřích modelú letadel v Gôtovanoch.

Na rok 1999 připravuje náš člen pan Michal VLHA polomaketu letadla PO-2 Kukuruznik. Model je postaven v Měřítku 1:2,25 a bude mít rozpětí 5,08 m. Hmotnost modelu by podle předpokladú měla být okolo 40 kg. Pohon bude obstarávat dvouválcový motor 200 cm3.

PO2_1.jpg (38247 bytes)Model je stavěný klasickým způsobem z balsy, smrku a překližky. Potah je plátno, bohužel teď si nevzpomenu na název, které se vyrábí u nás v Liptovském Mikuláši ve firmě Maytex. V modelu bude instalováno šest serv a tři akumulátory. V současné době se model pŕipravuje na povrchovou úpravu, po ní přijde na řadu instalace elektriky. Nemáme přesně spočítané, kolik pracovních hodin už bylo při stavbě stráveno, ale vychází to zhruba na 1000 hodin práce.

Podnětem pro stavbu tohoto modelu byl snímek v RCm z roku 1997, na němž byli švýcarští modeláři s maketou SE-5. Michal Vlha tenkrát prohlásil, že něco takového dokážeme postavit i na Slovensku a protože od slov k činům nemá nikdy daleko, pustil se v únoru 1998 do stavby. První vzlet modelu předpokládáme na začátku dubna, až nebude na našem letišti v Gôtovanoch sníh, při otevírání oblohy a prvním letošním guláši.

PO2_2.jpg (45889 bytes)Na obrázcích je část modelu v kostře. Snímky byly pořízeny v září 1998, kdy jsme potřebovali vymyslet, jak udělat ovládání otáček motoru a při tom jsme motor i vyzkoušeli. Motor má dostatečný tah s vrtulí o průměru 820 mm, kterou nám vyrobil na zakázku pan Misterka.

Po2-1990607.jpg (66475 bytes)Zálet se uskutečnil 18. dubna odpoledne. Sestavování modelu zabere dvěma lidem asi půl hodiny. Po nezbytné kontrole všech spojů, šroubů a lan jsme nahodili motor, který běžel jako hodinky. Následovala kontrola chodu serv a pro jistotu jsme ověřili i dosah RC soupravy. Vše bylo v pořádku, takže bylo rozhodnuto - může nahoru. Zalétávacím pilotem byl Ing. Miroslav Žák, který zalétával všechny modely, které Michal Vlha doposud zkonstruoval.

Zálet byl naplánovaný jako u skutečného letadla. Nejdříve motorová zkouška, potom pojíždění. Cílem bylo zjistit jak se bude model chovat při startu. Protože vše bylo v normě, rozhodli jsme se pro přerušený start. Po pozvolném přidání plynu se model rozjel, asi po 10 metrech zdvihl ocas a už, už nahoru. V tu chvíli pilot stáhl plyn a model dosedl znovu na dráhu. Potom už následoval start naostro. Po startu začal poněkud příkře stoupat, což musel pilot eliminovat potlačením. Po vytrimování už letěl spořádaně a velmi realisticky. Všechny nás udivila velmi nízká rychlost. Přistání dalo trochu zabrat, protože kola podvozku byla příliš nahuštěná a model odskočil.

Po2990607.jpg (59138 bytes)Při analyzování prvního letu jsme se shodli na tom, že bude potřebné zmenšit úhel náběhu horního křídla a trochu vypustit kola. Po těchto úpravách se za týden uskutečnil další let. Let se trochu zrychlil, nebylo už potřebné tlačit a také přistání bylo bez potíží. K dnešnímu dni má model za sebou asi desítku letů k plné spokojenosti všech.
Ing. Jan Procházka, LMK-PKA Liptovský Mikuláš


Kukuruznik na setkání v Gotovanoch (obrázky od Paľa Lišháka):

goto01.jpg (85548 bytes)

goto04.jpg (39048 bytes)