Hlavní Menu
  :: EAC
  :: Soutěže
  :: Technika
  :: Ostatní
  :: Odkazy
  :: Aktuality


Počet přístupů

VRTULE MEJZLÍK

Vrtule Mejzlík nám závidí celý svět!

Oficiální stránky EAC

Oficiální stránky EAC

Tlumiče a výfuky pro benzínové motory

VRTULE C-PROP

Vrtule C-PROP

Akroforum

Reportáže - zobrazení článku
 Soust?ed?ní akrobat? 3. a 4. kv?tna
Reportáže   22.08.2005 

V sobotu a neděli se uskutečnilo první setkání pilotů velkých akrobatických modelů v Plzni, na modelářském letišti Sulkov, které patří LMK Plzeň. Celému podniku předcházela velká nejistota kvůli počasí a počtu zúčastněných.


Zatímco pátek nás sluníčkem a bezvětřím optimisticky naladil, víkend se našim meteorologům opravdu vyvedl. Počasí bylo přesně dle předpovědi. Od sobotního rána sice nepršelo, zato vítr burácel statečně. Odhadovali jsme, že to bylo tak 8, v nárazech 12-15 m/sec. Logicky jsme tedy první starty oddalovali co nejvíce a většinu dopoledne jsme strávili vsedě v boudě a létali maximálně na WC. Po obědě, kdy někteří piloti chtěli spíše do postele to Milan Břečka, o kterém je známo, že poletí i když vedle modelu chodí ptáci pěšky, nevydržel a jako první startoval. Tím dodal odvahu i ostatním a tak za většinou nárazového větru „dali“ všichni tak tři, čtyři skoky. Piloti zvládali modely bravurně a tak sobota skončila bez havárií. Čestnou výjimkou byl Michal Mikulec. Zbrusu nová Extra se při přistání prosedla a odnesl to podvozek. Dlužno dodat, že to nebyla pilotní chyba. Podvozek byl bohužel trochu poddimenzovaný a praskl jako párátko. Michal nelenil a odjel domů na druhou směnu (oprava podvozku – máme přece priority…), zatímco ostatní jeli k domovu nebo na hotel a posléze do restaurace.

Neděle se probudila do azura a tak se létalo již od osmi hodin, aby každý dohonil den předtím. Přijel také trenér Jirka Havel a začal nás honit po obloze. Všichni piloti poctivě trénovali nové sestavy a prvky evropského poháru pro rok 2003, pro kousky free stylu téměř nebylo místo. Přesto, že od začátku sezóny uběhlo jen pár dnů, na sestavy se dalo koukat a jednotlivé figury byly v podstatě zvládnuté.

Kluci také představili nové modely. Michal Mikulec přivezl celokompozitovou Extru 300S o rozpětí 3m a hmotnosti 15,8 kg od slovenské firmy Fly – Fan, Milan Břečka se rozpřáhl a přešel také na 3m. Jeho Extra 300S je dřevěná, navržená v počítači a posléze vyfrézována na CNC. Pohání ji stejně jako Michalovu ZDZ 160 a její hmotnost je kolem 17 kg. Zlí jazykové sice tvrdí, že ji „obskočil“ Staudacher, ale Milanovi to nevadí. Tomáš Lošťák je nová tvář v poli závodníků. Vlastní Extru 330S 2,4m od 3W s motorem ZDZ80 a brousí sestavu v každém letu. Když ho dostaneme i na závody, budeme velmi rádi. Přijeli také kluci, kteří aktivně nezávodí. Zbyněk Švagr s Extrou 330S od Model Power o rozpětí 2,7m a motorem ZDZ 120. S modelem měl jen pár startů a zatím se s ním seznamuje - je to jeho první obr, ale je vidět, že akrobaty má v ruce. Zdeněk Šorma z Dvora Králové přivezl CAP 21 se ZDZ 80 o rozpětí 2,4m. Létal s přehledem, jeho ambice pro závody jsou zatím nevyjasněné. Také Stanislav Štengl z Plzně přivezl CAPa. Oficiální název ovšem zní Yako Cap (čti jako kap). Jeho polomaketa celá frézována na CNC s motorem 3W78 a rozpětí 2,4m / 10,5kg létala dobře a konstantní rychlostí, což některým velmi vrtalo hlavou. Standa opravdu staví moc pěkně. Bohužel na přistávacím okruhu došlo k tragédii. Modelu se vysunulo křídlo od trupu a Yako Cap skončil ve výkrutech na zemi. To už je taková daň našemu koníčku. Honza Vyčichl také přes zimu nelenil a ve své Extře inovoval smoke systém. Celou instalaci udělal na základě článku o kouření zde na RC-XXL. Ačkoliv byl zpočátku pesimista, kouření funguje perfektně a ostatním pilotům dal dobrý příklad. Proti předcházejícímu systému si nejvíc pochvaloval jednoduchost a téměř žádnou hmotnost.

Jako pořadatel bych chtěl poděkovat všem, kteří toto setkání připravovali, pilotům za účast a těším se, že příští rok na jaře opět zavládne na našem letišti akrobatická atmosféra velkých modelů.

Autor: Radek ?erný

 
  Copyright © 2002 - 2007 RC-XXL.cz

edit [1582]