Hlavní Menu
  :: EAC
  :: Soutěže
  :: Technika
  :: Ostatní
  :: Odkazy
  :: Aktuality


Počet přístupů

VRTULE MEJZLÍK

Vrtule Mejzlík nám závidí celý svět!

Oficiální stránky EAC

Oficiální stránky EAC

Tlumiče a výfuky pro benzínové motory

VRTULE C-PROP

Vrtule C-PROP

Akroforum

Technika - zobrazení článku
 Montáž pohonné jednotky
Technika   27.08.2002 

Způsobů montáže motoru do obra je mnoho. Protože dostáváme dotazy, jak motor instalovat, rozhodl jsem se popsat řešení, které používám já.


Létám s modelem Extra 330S od výrobce 3W. Trup tohoto modelu je vpředu zakončen motorovou přepážkou, na kterou se montuje tzv. domek. Bohužel ten od 3W je určen pro jiné typy motorů a tak jsem musel zhotovit vlastní. Domek pro motor je laminován z uhlíku do negativní formy. Kromě uhlíkové tkaniny se na pevnosti podílí také uhlíkový rowing v rozích domku a jeho vhodný tvar. Je samozřejmě možno použít běžnou skelnou tkaninu, ale při potřebné tuhosti potom vychází příliš velká hmotnost. Přední čelo domku má zalaminovanou přepážku z překližky tlusté 3mm , zadní, které slouží pro připevnění na vlastní trup modelu, přepážku také z překližky tloušťky 3mm.Domek má již z formy základní vyosení pro motor. Hmotnost hotového domku je cca 220g.

Domek je upevňovacími patkami připevněn na trup modelu čtyřmi šrouby M6 přes gumové průchodky (dodává Zedek Model). Je možné také přišroubovat domek natvrdo, toto řešení jsem zkoušel při použití jednoválce a výsledek mě mile překvapil. Do přední přepážky jsou zalepeny zákusné matice – nejlépe tzv. tekutým kovem od Loctite podle rozteče zadní příruby motoru a motor je přišroubován šrouby M5. Je jasné, že přední přepážka má uprostřed otvor pro karburátor. Na domek je zároveň připevněno servo plynu a elektronické zapalování. Zapalování je obaleno tenkou mechovou gumou a připevněno dvěma stahovacími pásky. Servo plynu je přišroubováno na zadní přepážku domku. Zde používám originální držák od Futaby, ale je možné udělat podobný z vhodného duralového L profilu (prodává OBI).

Všechna šroubová spojení jsou fixována přípravkem Loctite, kabely a palivová instalace jsou připevněny přes samolepící držáky na kabely ( prodává GES Electronic), případně silikonovým tmelem. Výše popsané řešení má některé výhody. Po odpojení dvou konektorů, přívodu paliva a odšroubování čtyř šroubů je celá motorová jednotka odnímatelná a je tak zajištěn výborný přístup do trupu modelu, případně je možné experimentovat s různými motory – výměna je otázkou 10 minut.

Instalace motoru by měla být provedena tak, aby ke všem částem byl dobrý přístup a zajištěna jednoduchá demontáž v případě nutnosti. To oceníte zejména v případě účasti na závodech nebo různých sletech, kdy i malá závada ukončí vaše účinkování. Oprava v polních podmínkách je přece jen složitější. Všechny díly (motor, zapalování, servo, atd.) musí být řádně upevněny a fixovány. To samé platí o kabelech. Pro seřízení karburátoru je dobré mít v motorovém krytu otvor pro šroubovák. Většinou je totiž nutné po nasazení kapoty karburátor jemně doladit, protože se změní způsob obtékání vzduchu u jeho vstupu. V průběhu času se také motor zabíhá - je nutné opět jej doladit a pokaždé rozebírat model je zbytečné.

Autor: Radek ?erný

 
  Copyright © 2002 - 2007 RC-XXL.cz

edit [1582]