Na akci dorazilo 10 létajících pilotů a byli to převážně kluci, kteří se aktivně účastní soutěží seriálu EAC. Smůlu měl Jindra Dořičák z týmu ZDZ, který těsně před srazem rozbil svoji novou Katanu od Ivoše Krilla a tak nepřijel a makal na nové.
První z přihlášených přijel na letiště ve čtvrtek večer Radek Lasota z Třince a přivezl EXTRA 300S od firmy FlyFan. Ostatní dojeli v průběhu pátku a posledním byl Mudr.Tomáš Lošťák z Brna s modelem GILES 202, ten přijel v sobotních časných hodinách.
Na skok se přijel podívat i Jirka Havel. Odjel v průběhu soboty a tak se odpolední sobotní a nedělní létání na bodovače obešlo bez něho. Když jsme u bodovačů – ti nakonec usedli na židle ve složení Tonda Zedek, Josef Vicenec a Petr Bukovanský (ten k tomu byl donucen technickou závadou na servu křidélek). V sobotu odpoledne odjel nakonec i Tomáš Lošťák.
A jak vše probíhalo? Od pátečního rána trénovali pouze Zdeněk Šteigl s EXTRA 330 z produkce Michala Mencla/Marka Duška a Radek Lasota s EXTRA 300S od FlyFan. Odpoledne jako první z Valachů přijela kompletní rodina Hrachovcova a vybalili nádhernou EXTRA 300L od firmy Model Power Petra Žáka. Eroplán je v povrchové úpravě technologií airbrush a autorovi – Jiřímu Hrachovcovi se opravdu povedl (prozradil, že další a ještě hezčí perla se už chystá). No a následovali kluci ze ZDZ – Tomáš Snoza a Jan Halašta, oba s modely KATANA navrženými Tomášem Snozou. Jde o 3m modely celodřevěné konstrukce. Vypadají skvěle a i skvěle létají. Další dorazil Pavel Švec z Českých Budějovic s kompozitovým šperkem od firmy Composite-ARF a to s modelem EXTRA 330 2.6m. Po Pavlovi dojel nakonec i Radek Černý z Plzně s modelem EXTRA 300L od Model Power Petra Žáka. Pátečními piloty byli i otec a syn Krillovi. Ti přivezli – jak jinak – svůj produkt KATANA S v kompozitovém provedení. Posledními účastníky byli Petr Bukovanský s VELOX 2.6m od Ivoše Krilla a Tomáš Lošťák s GILES 202 2.6m. Oba na motory ZDZ 80ccm. Jinak kromě Pavla Švece, který použil motor DA 100ccm měli všichni ostatní motory ZDZ 160ccm převážně v provedení Champion.
A jak se létalo? V pátek se všichni seznamovali se šumperským letištěm a krutým horkem včetně ostrého sluníčka do tváří – dokonalá simulace obtížných podmínek na většině zahraničních soutěží. V sobotu dopoledne se v podobném duchu pokračovalo. Od 14. – 16.hod. jsme museli trénink přerušit z důvodu leteckého dne aeroklubu a v jeho závěru jsme početným divákům předvedli něco málo z volných sestav. Ke kouření se nechal přesvědčit i zarytý odpůrce špinavého modelu Radek Černý a tak diváci viděli trio pilotů Černý, Šteigl a Dan Hrachovec s plnou parádou.
Navečer jsme pokračovali v tréninku. Tentokráte již s rozhodčími za zády. Ti nám to vždy po přistání řádně okomentovali. Létali jsme tedy „pouze“ na slovní připomínky bodovačů, ale i to bylo velice cenné a přínosné. Všechny nás překvapil výkon Pavla Švece. Létal velice klidně, čistě a přesně dodržoval letový prostor a hladinu. Paráda! Kdysi byl v reprezentačním družstvu F3A Kanady a to je prostě znát.
V neděli ráno jsem přichystal pilotům něco za odměnu. Mohli létat se sluníčkem za zády a využívat neomezeně celý prostor letiště. Během dopoledne jsme stihli jedno kolo povinných sestav (Dan Hrachovec jako jediný létal sestavu INTERNATIONAL) ostatní NATIONAL. Pro opravdu veliké vedro jsme se dohodli pouze na odlétání 1 kola povinných sestav a tajné sestavy už nelétali. Z tohoto jednoho kola se určilo i pořadí pilotů. S náskokem 900 bodů zvítězil opravdu dobře létající Pavel Švec před Radkem Černým a Tomášem Snozou. Samostatně byl hodnocen Dan Hrachovec. Je totiž pouze jediný zástupce v kategorii INTERNATIONAL, Michal Mikulec nepřijel.
Po celou dobu setkání se o nás vzorně staral „stravovací“ tým Pepy Přibyla a vrchního grilovače Luboše Kota. Po této stránce jsme se měli opravdu dobře a já ještě jednou za všechny musím poděkovat. Steaky, klobásky a uzená žebra byly vynikající, všeho bylo nad možnosti normálního smrtelníka a hlavně vše bylo zcela zdarma! Pepo, ještě jednou moc děkujeme!
Jinak po technické stránce nic nového. Motory ZDZ, výfuky JMB, rádia MC 24, FC 28, FUTABA 9ZAP a JR 10X. Použití dvou přijímačů a varianty 1 přijímače s rozvodnou deskou bylo půl na půl. Vše bylo velice spolehlivé a kromě poškození převodů serva HITEC v křídle Petra Bukovanského nenastaly technické problémy.
Na závěr, za nás za všechny musím konstatovat, že soustředění bylo určitě přínosem v tréninkových dávkách a že se někteří alespoň trošku zlepšili. Mě udělal radost výrok Petra Bukovanského, ze kterého jsem vydoloval prohlášení o mém zlepšení alespoň o 1% ! I za tohle Ti Petře děkuji a slibuji, že ve zlepšování (vím od bodovačů co dělám špatně) budu pokračovat.
No a jinak děkuji všem co přijeli a doufám, že se Vám u nás líbilo a že jste si ze setkání něco užitečného odnesli. Mějte se všichni moc fajn a už se těším na setkání při soutěžním klání seriálu EAC.
Samá krásná přistání a čisté sestavy Vám všem přeje organizátor setkání Zdeněk Šteigl.
Autor: Radek ?erný |