Pohárový seriál soutěží EAC (European Acro Cup) koordinuje německý modelářský svaz DMFV a jednotlivé soutěže jsou již řadu let pravidelně pořádány v Itálii, Francii, Rakousku, Španělsku, Česku a Německu a naši závodníci se jich pravidelně zúčastňují. Seriál je rozdělen do dvou kategorií, tzv National pro mírně pokročilé a začínající piloty a kategorii International pro špičkové zkušené piloty. V minulých letech se sice někteří naši závodníci v obou kategoriích umísťovali na předních místech a někdy i „na bedně“, ale teprve v letošním roce se povedlo našemu závodníkovi stanout v kategorii „National“ na nejvyšším stupni. O tomto úspěchu našeho mladého pilota je následující článek.
Závěrečná soutěž seriálu EAC 2004 se konala ve dnech 11. a 12. září v německém Schwandorfu asi 50 km od našich západních hranic. Stejně jako na ostatních letošních pohárových soutěžích EAC byla i ve Schwandorfu účast pilotů mnohem nižší, než se předpokládalo a tato skutečnost se projevila i na předcházejících soutěžích, z nichž ta česká ve Valašském Meziříčí byla pro malý počet přihlášených pilotů dokonce odvolána. Na malé účasti se zřejmě nepříznivě „podepsala“ snaha vedení EAC přizpůsobit se nově vzniklé FAI kategorii F3M a z této dobře myšlené snahy vznikla jen řada nejasností a problémů. Pro příští rok je proto dohodnuto, že se bude v roce 2005 létat podle původních EAC pravidel bez ohledu na zmatky a změny, které jsou v kategorii F3M.
Do Schwandorfu tedy přijelo jen 5 pilotů v kategorii International a 7 pilotů v kategorii National. Mnoho pilotů jelo další týden na závody Acromasters a tak tento EAC vynechávali. Vzhledem na takto nízký počet pilotů se v pátek létalo jen tréninkově a soutěžní lety byly zahájeny až v sobotu za krásného počasí, ale bohužel se sluncem do tváří pilotů i bodovačů – umístění modelářského letiště ve Schwandorfu jinou možnost nenabízí. Létalo se celý den s ohledem na nepříznivou předpověď počasí na neděli (která se nakonec potvrdila) a tak byla soutěž vlastně odlétána již v sobotu a na neděli zůstala jen druhá tajná sestava Internationálu a volné sestavy. V neděli celé dopoledne pršelo a po obědě se pak trochu vyčasilo, soutěž se dolétala a byly vyhlášeny její výsledky a i celkové výsledky seriálu.
Pro naši malou výpravu to byla hlavně díky továrnímu pilotovi ZDZ Danielu Hrachovcovi (12 let!) doslova žeň pohárů – vyhrál totiž kategorii National ve Schwandorfu i v celém seriálu, stejně tak vyhrál i volné sestavy a navíc získal pohár jako nejmladší pilot celého seriálu. K tomu přidal Radek Černý z Plzně pohár za třetí místo v soutěži a také celkově 4. místo v seriálu pro rok 2004. Prostě to tu ještě nebylo a gratulace nebraly konce.
Soutěž kategorie International vyhrál Rakušan Gernot Bruckmann (jen o málo starší než Daniel) před Nicolasem Castaldim z Francie a Elmerem Gosselem ze Švýcarska. Stejně dopadlo i celkové vyhodnocení této kategorie v celém seriálu. Je trochu škoda, že v této náročnější kategorii jsme neměli letos žádného účastníka i když v minulých letech se někteří naši piloti umísťovali na předních místech. Jde zejména o Ing. Michala Mikulce, který bohužel pro velké pracovní vytížení a těžkou havárii svého modelu hned na začátku roku tuto sezónu vynechal, ale pevně věříme, že to byla jen tato sezóna.
Co říci na závěr? Je zcela zřejmé, že mládí nastupuje na přední pozice – což je nesporně potěšitelné, ale konkrétně oba vítězní výše uvedení mladíci by bez svých otců nikdy nemohli na stupně vítězů vyskočit! Stejně jako F3A je tato kategorie modelů kategorií rodinných týmů a svým způsobem rodinného odříkání, protože model, jeho vybavení a cestování na soutěže je nesmírně nákladná záležitost a s poděkováním by se tedy nemělo zapomínat ani na maminky, či manželky nebo přítelkyně pilotů.
Ze Schwandorfu jsme se všichni rozjeli se slibem, že po návratu k původním pravidlům uděláme všechno pro to, aby se počet pilotů na soutěžích zase zvýšil a aby žádná ze soutěží nemusela být pro nízký počet přihlášených zrušena. V roce 2005 bude jedna ze seriálových soutěží opět u nás a tak budeme mít možnost tyto „velké ptáky“ opět vidět na některém z našich letišť.
Ing. Jiří Havel
Pozn.redakce: Bohužel místo na serveru je omezené a tak nelze zveřejnit všechny fotky, které na akcích pořídíme.
Autor: Radek ?erný |