Podle právě zveřejněné agendy CIAM FAI bude na březnovém zasedání pléna v Lausanne předložen návrh na přejmenování kategorie F3A-L na F3M, čili na novou podskupinu F3 a dá se předpokládat, že tento návrh projde a že tedy by měly či mohly mít obří akrobatické modely samostatnou subkomisi – což trochu „věštím ze skleněné koule“, uvidíme.
|
Pro plenární zasedání je rovněž připraven návrh na změnu v obecných charakteristikách obřích akrobatů v tom smyslu, že minimální rozpětí se sníží z 2400 na 2100 mm (dvouplošník 1800 mm) a že se odstraní všechny maximální limity, to znamená že rozpětí, nosná plocha, plošné zatížení a zdvihový objem motoru jsou bez omezení. Kolem tohoto německého návrhu bude jistě diskuse a podle mého názoru zrušení horních limitů je o.k. – každý si musí zvážit na co má (finančně i pilotážně) a co dokáže na soutěž dopravit, super velké monstrum přináší ostatně více nevýhod než výhod. Malé 100 mm rozlišení v rozpětí proti F3A zdůvodňují Němci tím, že se kategorie stane přístupnější pro větší množství zájemců tím, že tyto malé modely nejsou tak finančně náročné. Pronikání upravených F3A modelů do kategorie F3M nehrozí – nesplňují totiž podmínku podobnosti skutečnému akrobatickému letadlu!
Pravidla F3M jistě budou mít svůj další vývoj a bude třeba řešit např. otázku hlučnosti, kde nelze přímo převzít současná platná pravidla F3A. Vzhledem k tomu, že letos před plénem nezasedá ani subkomise F3A, nejsou v agendě žádné jiné návrhy a lze očekávat, že k většině změn a úprav dojde až na plénu v roce 2005. Rok 2004 bude tedy takový zkušební a pokud jsme se rozhodli připustit na naše soutěže Českého poháru modely bez „horního“ omezení, tak jsme neudělali chybu.
Autor: Ing. Ji?í Havel |