Zkraje týdne se prognózy trošku rozcházely: Od deště a 12 st. C po polojasno a 22 st. C. Nakonec bylo příjemných asi 20 st. C, po většinu dne velmi lehký vánek, sice téměř kolmo na dráhu, ale rozhodně mohlo být hůř.
Ještě nikdy nepřijelo tolik lidí již v pátek. V sobotu se tedy létalo asi od osmé hodiny - především pro radost pilotů.
Až na jednu výjimku přijeli všichni, s nimiž jsem v programu počítal. Tři piloti naopak přijeli navíc, zařadit je do programu ale nebyl problém.
Během dopoledne dorazilo i několik prodejců a přijelo i pár stánkařů, takže bylo čím ukojit zvědavost i žízeň a hlad.
Nejlehčí model (tuším asi 70 g + 10 g gumy) předvedl Petr Mikolášek, který v programu ukázal vše včetně natáčení svazku a krátkou vycházkou do polí připomněl, že modelářství opravdu může být i sport.
Nejmohutnější byly opět větroně party kolem Jindřicha Stejskala, jehož Habicht při akrobacii kromě kouření i nádherně zpíval. Parádní je i letos nový piper Luďka Demczaka.
Petr Zaňka podlehnul (rád) přesvědčování Františka Sýkory, aby zkusil z herkulesa vyhodit jednotku čínských parašutistů. Vyšlo to na jedničku, takže napřesrok už uvidíme třeba i shoz nějakého nákladu v nízkém průletu, že?
Prvoválečníkům, tedy GWFC, myslím vystoupení vyšlo podle jejich představ - jedenáct éroplánů najednou a žádné ztráty na obou stranách! Efekty byly tak efektní, že dohnaly pár menších dítek až k slzičkám!
Komu z nás vydržel jeden model v letuschopném stavu 35 let? Ansaldo Jaroslava Kropáčka pohání již třetí motor - a létá snad lépe, než zamlada!
Děkuji partě vyznavačů jetů: Nejen, že si předem vyzkoušeli svůj dárek desátému Podívání, ale navíc i pomohli zmenšit skluz, který jsme během prvních tří hodin programu nabrali. Společný let pěti jetů - to byla u nás zatím nikdy neviděná podívaná. Ohromující! (Pro úplnost: Ve vzduchu byly najednou jen v materiálu více než dva milióny. Korun.)
Další premiéra nastala, když se k C-130 Hercules přidal Jiří Petr se svojí B-17. Dva čtyřmotoráky se spalovacími motory najednou na okruhu - paráda!
Petr Doubrava mistrovsky zakamufloval skutečnost, že jaksi nestihnul připravit podklady pro komentář: K mikrofonu mi pozval Tomáše Kořínka, který nejen o "kraťasu" ví vše, ale s ním i létal a navíc léta bodoval akrobacii.
V rámci letových zkoušek se u nás zastavil i Jaroslav Potměšil z HPH Sailplanes s prototypem zbrusu nové dvacetimetrové dvousedadlovky 304TS Twin Shark. Na stojánce si tak bylo možné pěkně zblízka prohlédnout krásné éro s klouzavostí 1:49, které díky zaklapávací pohonné jednotce umí i samo vzlétnout.
Zhruba deset minut po deváté západně od letiště profrčel ve výšce zhruba 3,8 km plynový balón belgických soutěžících o Pohár Gordon-Benneta. Více zde.
Děkuji všem pilotům za dodržování programu a hlavně pěkné a v neposlední řadě bezpečné ukázky. Díky tomu snad nikomu ze sedmi stovek platících diváků nevadilo, že jsme program poněkud natáhli.
Zvláštní poděkování patří Janu Špatnému a rodině Říhově za bleskový a profesionální zdravotnický zásah, Pavlovi pak přeji, ať se rány rychle zhojí. Dodatek: Na našem letišťátku jsem již před léty vyhlásil, že při nahazování spalovacího motoru musí být model buď zakotven k zemi, nebo držen pomocníkem.
V programu vystoupili:
Roman Straka, Racek
Antonín Dodek, Texan
Miloš Petrbok, Stampe SV 4L
Jiří Hainý, Focke Wulf FW 190 D9
Vlastimil Sloup, Extra
Zdeněk Vašata, L-39
Celestýn Marek, RF-4D
Jiří Bezděk, Motorspatz
Petr Doubrava/Jan Špatný Z-526AFS
Radek Helmer, Mig 3
Jiří Šmíd, F7F Tigercat
Daniel Matěj, Aero Ae-02
Jan Horák, Ohka
Pavel Švec, Miroslav Čáp, Jan Kiš, Petr Mikolášek, Tomáš Čáp a další s větroni
Bedřich Janáček, XtremeAir
Václav Horváth, Pitts S2B
Roman Gerlich a Petr Gubi, Jet Team Shadows
Marian Trpkoš, Extra-Xtreme
Scale Glider Team CZ (Jindřich Stejskal, Luděk Demczak, Václav Kolář, Miloš Svoboda) větroně 1:2
Petr Mikolášek, F1G
Great War Flying Circus
Jan Špatný, Django
Zdeněk Raška, L-410UVP
Juraj Tinka, Kalinin K-7
Vlastimil Srna, L-59E
Jaroslav Kropáček, S.V.A. Ansaldo
Jiří Petr, B-17
Radek Suk, F-5F Tiger II
Jan Špatný, Extra
Jan Doubrava, Lavočkin La 7
Karel Vodešil, Aero Ae-10
Pavel Fencl, Knoller C II
Kamil Šimon, Mi-24 Hind
Petr Zaňka, C-130 Hercules
Všem moc děkuji!
Vladimír Hadač
Autorem plakátu je Jan Černý
Půlhodinový biograf Miloše Zavadila