Aspoň měsíc před českou premiérou kategorie F5A volali první majitelé elektroakrobatů: "Bude to?" Po kladné odpovědi zpravidla následovalo prohlášení v duchu: "To je škoda, že se bude bodovat, jinak bych přijel."
Podlehnul jsem tedy nátlaku a bodovače nepozval. Pravidla jsem ovšem vytisknul, letový prostor naznačil, ale záměrně jsem ani bodovací lístky nevymýšlel.
Z okruhu známých a podle telefonátů jsem věděl o asi osmi účastnících. Nakonec jich bylo víc - sláva! Skvrnou tedy byl snad jen vytrvalý čerstvý boční vítr, s nímž se ale prakticky všichni popasovali se ctí.
Nejvytrvalejším akrobatem se ukázal Jaroslav Mach, který letěl snad sedmkrát - a opravdu pěkně. Sestavu prý dokonce i trénoval, a bylo to vidět. Na kvalitě pilotáže se neprojevilo ani Jardovo nachlazení.
Kromě opravdových elektroakrobatů se vzduchem pohybovalo několik EPPletů, Jiří Havel zalétal Staudachera S-300 na boxera ZDZ 80 cm3, pánové z LN Model udivovali obřím fun-flyem Accord 2200 (rozpětí 2,2 m, motor ZDZ 40 cm3 a to vše za pouhých 5400 g!)... Atmosféru chutně okořenili i Jiří Bezděk se čtyřmotorovým Cargo MPX (Speedy 400 s převody 3:1) a Jan Marek s plastovým dmychadlovým Shooting Star ze stavebnice Kyosho (motor Hacker, 10 článků 1,7 Ah, 1350 g).
V hlasování diváků zvítězil LEXX od JP Models. Každý z akrobatů na závěr dostal certifikát, potvrzující účast na prvním elektroakrobatění u nás. Třeba se časem i k té soutěži dopracujeme. Na druhou stranu: Nic proti bodovačům nemám, ale i bez nich to byla docela příjemná sobota. Aspoň podle mého.
Vladimír Hadač
Téměř v pravé poledne se prakticky všichni shromáždili k tradičnímu fotografování do alba
Jaroslav Mach (vpravo) a jeho skutečně skvěle létající model
Colibri E - pohledný a trochu jinak vypadající akrobat Stanislava Čecha
LEXX z katalogu písecké firmy JP Models předváděl Václav Schreiber z Protivína
Střídání nejen modelů, ale takříkajíc i životních názorů: Do depa zajíždí po úspěšném letu Su-26 Bedřicha Janáčka, ke vzletu se hotoví EPPové Roto Jaroslava Řešátka (Telink)
Bedřich Janáček si v posledních létech dělá snad jenom radost - Su-26 létá opravdu krásně
Letka modelů Long Stick z neratovické líhně
Pilot | Model | Kontruktér/Výrobce | Rozpětí | Délka | Hmot. | Motor | Baterie | Vrtule | Regulátor |
|
Václav Schreiber | Lexx | JP Models | 1550 | 1470 | 2800 | Mega 22/45/3 | 16 x 1,9 | APC 11x7 | JES 40 | |
Bedřich Janáček | Su-26 | Bedřich Janáček | 1500 | 1370 | 2700 | Phasor 45/3 | 16 x 2,0 | APC 13x6,5 E | Jeti-Hacker | |
Jaroslav Mach | . | . | 1740 | 1500 | 2350 | Audrlický | 12 x 1,7 | 14x8 | Jeti | |
Jaromír Bílý | Evergreen | Jaromír Bílý | 1290 | 980 | 1400 | Phasor 30/3 | 10 x 1,7 | Aeronaut 10x5 | JES 40 3P | |
Stanislav Čech | Colibri E | Stanislav Čech | 1500 | 1480 | 2300 | Phasor 45 | 12 x 1,35-2,0 | 14x8 | Jeti | |
Ing. Jiří Havel | Long Stick | Ing Jiří Havel | 1420 | 1400 | 1700 | Phasor 15/4 | 8 x 2,4 | Aeronaut 8,5x7 | Jeti | |
Ladislav Bušek | Long Stick | Ing Jiří Havel | 1420 | 1400 | 1850 | Axi 2820/10 | 10 x 1,7 | Aeronaut 10x8 | Model Motor 40-3PH | |
Jiří Hvězda | Long Stick | Ing Jiří Havel | 1420 | 1400 | 1700 | Phasor 15/4 | 8 x 1,7 | Aeronaut 8,5x7 | Jeti 40 | |
Jindřich Hofman | Ferat 1 | Bedřich Janáček | 1480 | 1300 | 2300 | Phasor 45 | 16 x 1,7 | LOB 11x7,5 | Jeti 40 | |
Bedřich Janáček | Ferat 2 | Bedřich Janáček | 1550 | 1300 | 2200 | Phasor 45 | 16 x 1,7 | LOB 11x7,5 | Jeti 40 | |
Jiří Šic | Diablotin Mini | JR Models | 1300 | 1400 | 1700 | Phasor 30/3 | 10 x 2,4 | Aeronaut 10x6 | Jeti | |
Vladimír Müller | Svištík | Vladimír Müller | 620 | 640 | 195 | Speed 280 | 7 x 350 | lízátko | Potensky | |
Jiří Potenský | Cobra (EPP) | Potensky | 800 | 760 | 255 | POT 03B | LiPoly | 250/120 | Pico Turbo | |
Daniel Šimáček | Cobra (EPP) | Potensky | 800 | 760 | 255 | POT 03B | LiPoly | 250/120 | Pico Turbo | |
Jaroslav Řešátko | Roto (EPP) | Telink | 800 | 780 | 410 - 480 | Speed 300 | 8 x 0,72 | 10x7 | Tema 8 |