Modeláři na Nesvačilech

… co (a jak to) bylo

European Acro Cup

1. a 2. července 2006


Druhý ročník této soutěže je úspěšně za námi (1. a 2. 7. 2006). Počasí vyšlo jak na objednávku (i když to v pátek před soutěží vypadalo naprosto neutěšeně) , naši piloti vyhráli obě dvě soutěžní kategorie a tak by se jednomu zdálo, že nezbývá než se radovat a jásat nad dobře zorganizovanou akcí. Bohužel je tu ale několik skutečností, které příliš radosti nevzbuzují.

Nesporným minusem proti loňskému roku je malá účast soutěžících nejen našich (o 7 méně než vloni !!), ale i zahraničních ( o 3 méně). Ze sousedního Německa tentokrát přijel jen 1 (!) pilot, chyběl starý známý Janko Hlebaško ze Slovenska, nepřijel žádný pilot ze Švýcarska a tak potěšila jen větší účast rakouských pilotů a letošní nováček Wieslaw Chmielewski z Polska. Nižší účast pilotů ovšem bylo možné pozorovat již na soutěži v německém Pockingu i na předcházející soutěži v Rakousku, kde se ale naštěstí objevilo hodně nových mladých pilotů. Nižší účast našich jsme očekávali, protože řada pilotů, ohlásila, že obří modely již trvale nebo přechodně pověsili na hřebík (Mikulec, Černý, Dořičák, Snoza, Břečka, Švec) a začali se věnovat jiným zábavám či povinnostem. Budeme se muset zamyslet nad tím, proč tato kategorie začíná trpět na úbytě a zkusit s tím něco udělat.

Druhým minusem je naprosto katastrofální nezájem sponzorů. I přes hrozné páteční počasí přijelo za sobotu a neděli na soutěž kolem 200 aut, což není málo. Nicméně z oslovených patnácti modelářských výrobců a prodejců jich reagovalo jen pět! Akce tak vyšla s ohledem na nutnost zajištění zahraničních bodovačů ve ztrátě. To zákonitě vede k zamyšlení, zda vůbec budeme pro příští rok o přidělení této mezinárodní soutěže německý modelářský svaz jakožto gestora EAC seriálu žádat.

Po sportovní stránce jde úroveň létání stále nahoru a ani soutěžící s horším umístěním již nehoní model zmateně po obloze. Všichni již zvládají naprostou většinu akrobatických obratů v povinných i tajných sestavách, někteří ale mají bohužel stále problémy s umístěním obratů do předepsaného letového prostoru. Je to dáno tím, že v tréninku se letové obraty naučí, ale nevěnují dostatečnou pozornost režii celého letu. Za obraty mimo letový prostor pak inkasují nuly (a těžce to nesou).

V jednodušší kategorii National je několik dobrých pilotů. Letošní vítěz této kategorie v Nesvačilech Zdeněk Šorma zúročil své zkušenosti ze soutěžení v kategoriích RCA a F3A a jak povinné, tak tajné sestavy bezpečně vyhrál. Je na něm vidět, že problém udržení modelu v letovém prostoru ho netrápí. Létal velmi přesně, do budoucna se ale bude muset trochu více zaměřit na volnou sestavu, kterou tentokrát létal jen proto, že musel. Jinak by totiž podle pravidel přišel o 10 % bodů. Značný pokrok udělal i MUDr. Tomáš Lošťák, na kterém se příznivě projevuje jeho spolupráce se Zeňkem Šormou. Němec Ernst Paletar skončil na druhém místě stejně jako v Pockingu. Létá spolehlivě a dobře, vždycky mu však chybí pár bodů, aby se vyšvihl na nejvyšší „bednu“. Velmi dobře zalétal nováček - mladý Tomáš Dvořák, bude se ale muset ještě více soutěžně otrkat, aby ho případné problémy (tentokrát s neuznaným rušením) tolik nevyváděly z míry.

V kategorii International jsou v současné době nejlepší dva mladí piloti: náš Daniel Hrachovec a Rakušan Gernot Bruckmann. Díky přesnějšímu létání je Danek o poznání lepší v povinných a tajných sestavách, Gernot je zase o trochu odvážnější ve volných sestavách. V dobrém smyslu slova se tedy stále perou o nejlepší umístění a to jistě dělá soutěže EAC zajímavější. Náš druhý závodník v této kategorii, Honza Halašta, se proti loňskému roku opět zřetelně zlepšil. Je dnes - po ukončení činnosti Dořičáka a Snozy -jediným oficiálním pilotem ZDZ. Danek Hrachovec totiž přešel na motory DA a létá nyní takříkajíc pod křídly firmy Krill Models, která se nejen díky úspěšnému modelu Katana velice dobře prosazuje na modelářském trhu hotových kompositových modelů.

Závěr? Obří akrobatické modely dnes již nejsou tak velkou atrakcí jako v začátcích před zhruba 10 roky - jsou dnes k vidění na každé modelářské show. Soutěžní přesné létání obratů pro nezasvěcené diváky ovšem tak moc zajímavé není, takže se všichni těší hlavně na volné sestavy, kde se piloti mohou doslova vyřádit k plné spokojenosti diváků. Ti totiž asi nikdy nepochopí, že přesně zaletěný jeden výkrut po kruhové dráze je několikrát obtížnější, než třeba to obdivované visení v malé výšce nad zemí. Nedá se s tím ovšem nic dělat - diváci žádají adrenalinové zážitky, ještě lépe dokonce nehody… Je to stejné, jako se závody automobilů F1. S tím nic nenaděláme. Můžeme se ovšem zamýšlet nad tím, jak dosáhnout stavu, kdy soutěže budou bavit také piloty… Třeba to nakonec zabere i na sponzory, bez kterých se soutěže velkých akrobatů opravdu nedají dělat.

Ing. Jiří Havel

VÝSLEDKY/RESULTS

Kategorie INTERNATIONAL
Pl. St.Nr. Pilot Country 1thKnown 1thUnknown 2ndKnown 2ndUnknown Free Style Final results
  Points Norm. Points Norm. Points Norm. Points Norm. Sum Norm.
1 17 Daniel HRACHOVEC CZE 9777 1000 10109 1000 5750 936 9918 1000 6716 999 6290 974 995 1000
2 18 Gernot BRUCKMAN AUT 9548 977 9890 978 6140 1000 9567 965 6721 1000 6460 1000 992 997
3 16 Jan HALAŠTA CZE 8891 909 8164 808 4980 811 7927 799 5943 884 4610 714 878 883
4 14 Hans WALLNER AUT 7484 765 7796 771 4980 811 6649 670 5193 773 5130 794 778 782
Kategorie NATIONAL
Pl. St.Nr. Pilot Country 1thKnown 1thUnknown 2ndKnown 2ndUnknown Free Style Final results
  Points Norm. Points Norm. Points Norm. Points Norm. Sum Norm.
1 8 Zdeněk ŠORMA CZE 6692 1000 8192 1000 4060 883 6778 1000 7234 1000 3960 776 988 1000
2 11 Ernst PALETAR GER 6391 955 7551 922 4110 893 6136 905 6823 943 4060 796 943 954
3 6 Alexander BALZER AUT 6153 919 7627 931 4410 959 5947 877 6650 919 4930 967 930 941
4 10 Tomáš DVOŘÁK CZE 6472 967 0 0 0 0 0 0 6109 844 5100 1000 909 920
5 3 Wieslaw CHMILEWSKI POL 5858 875 7084 865 3910 850 5842 862 6822 943 3890 763 907 917
6 12 René WEISHÄUPL AUT 6371 952 6861 838 4240 922 6354 937 5822 805 4000 784 892 902
7 7 Tomáš LOŠŤÁK CZE 5577 833 6231 761 4600 1000 4968 733 6067 839 4050 794 853 863
8 1 Stefan EDENHOFER AUT 5368 802 6315 771 3930 854 5580 823 5954 823 3610 708 826 836
9 2 Albert WEISHÄUPL AUT 5031 752 6322 772 3570 776 5577 823 5404 747 3900 765 793 802
10 5 Jiří MIKESKA CZE 4797 717 4760 581 3590 780 4630 683 0 0 3960 776 655 663
11 9 Zdeněk ŠTEIGL CZE 4643 694 5776 705 0 0 0 0 0 0 0 0 630 638