Možná na stará kolena ještě začnu věřit na nadpřirozeno. Přestože jsem posunul termín svátku elektroletu o týden dopředu, hlavně počasí bylo tradiční - horko a bouřky. Ale vlastně: Sláva! Mohl třeba padat sníh.
Pilotů i návštěvníků přijelo nejvíc v historii. Přesto jsme se rozhodli, že opět nebudeme vybírat vysílače a znovu se spolehneme na odpovědnost všech zúčastněných. Vyšlo to. Díky!
Jako první v oficiálním programu letěli Alferyové s Migem 15 a F-86 Sabre, poháněnými prototypy nového dmychadla, které má tuším o čtvrtinu vyšší tah. Bylo to znát. Ještě větší atrakcí ovšem bylo Toníkovo létající křídlo Northrop B-35 se čtyřmi dvoumotory a čtyřmi páry protiběžných vrtulí. V pátek večer po asi pěti metrech pojížděcích zkoušek Toník přidal plyn a vyhnal tento aparát poprvé do povětří. Dobře to dopadlo a tak během soboty následovaly tuším tři další lety. Nějaké mouchy se projevily, ale diváci to nepoznali.
JETI MODEL team přivezl spoustu éroplánů. Největší z nich byla zvláštnost Skoda Kauba SL6, která také absolvovala během víkendu snad nejvíce letů ze všech - spolehlivě, stabilně, velebně. Raškové těšili přítomné konečně k rozumu (prý dost pracně) přivedeným třímetrovým létajícím ptakoještěrem. Jejich velká L-200 je již evergreenem, ovšem vždy vítaným a pokaždé až vyrážejícícm dech, zejména když se Zdeněk odváže a předvádí, co všechno Morava dovede.
Viktor Gybas zvolil pro svoji novou polomaketu opět československou předlohu - Zlin Z-526AS. Moc pěkné. František Machač má Nieuporta 28 opravdu v ruce.
Poprvé jsme se mohli na Amperfestu potěšit elektrodmýchajícími L-159 z líhně Václava Bláhy. Jak jeho, tak Filipa Kalenského Albatrosy II létají velmi efektně, rychle (radarem bylo během vystoupení naměřeno tuším kolem 180 km/h) a udivují i opravdu minimální minimálkou. Bezvrtulovníků bylo ovšem k vidění více, tedy pokud jde o kusy. Typově to bylo slabší - šlo o malé polomaketky Horten IX a DH-100 Vampire.
Velmi důstojně se nad letišťátkem vznášel C-130 Hercules Tomáše Vaňka, zasloužený obdiv sklidil za o něco menší maketku stejného typu Petr Zaňka. Atrakcí byl i model B-17 Petra Hrubeše - první vícemotorák, na němž jsem viděl kombinaci dvou stejnosměrných a dvou střídavých elektromotorů.
Radost mi udělali Boris Guič a Jan Sedláček ml.: S normálními modely F3A Caenne se (prý až na místě) rozhodli létat synchronizovaně - a ono jim to vyšlo. Téměř si až nedovedu představit, jak by jejich vystoupení vypadalo, kdyby ho nacvičovali… Pěknou skupinu tvořily také modely z produkce Bohemia Model/HVP Modell - žádné vylomeniny, ale spořádané průlety a sem tam nějaké zpestření. Bohužel ne všichni továrníci už k takovému pojetí prezentace dospěli - někomu dělalo problémy letět se dvěma malými hubkolety najednou.
Podvečerní poctě Albertu Santos-Dumontovi podmínky tak úplně nepřály, nicméně nakonec se prakticky všechny špejlové aparátky úspěšně popraly s mírným větrem úspěšně (až na moji ´moiselle, která vinou mojí nedůslednosti odložila v ostřejší zatáčce křídlo). Zazářily především tři "žebříkolety": Téměř miniaturní a přitom hodně maketová Demoiselle Roberta Coka (odměnou získal stavebnici poněkud větší "slečinky"), naopak více než metrový model stejného typu Františka Sýkory (ten si vylétal něco chutné brazilské kávy a sedmičku francouzského červeného) a spolehlivě létající Valkyrie Juraje Tinky (o trofej ho připravila skutečnost, že neměl Demoiselle).
Na oslavu desátých narozenin Amperfestu bombardoval účastníky setkání, shromážděné k první obřízce pečeného prasátka, František Sýkora malými lahvičkami fernetu; dopad sice přežily všechny, ale ne nadlouho.
Cena diváků: Pteranodon, Raška Team
Nejpůsobivější maketa: Stinson Reliant, Petr Drahoš
Nepůsobivější polomaketa: Zlin 526AS, Viktor Gybas
Nejpůsobivější vícemotorový model: C-130 Hercules, Petr Zaňka
Nejatraktivnější model s elektrodmychadlem: L-159B, Filip Kalenský
Nejvícemotorovější model: Northrop B-35, Antonín Alfery
Nejpřitažlivější vystoupení: synchroakrobacie, Boris Guič, Jan Sedláček ml.
Technická atrakce: vírník PM07, Petr Michalovič
Největší vícemotorový model: C-130 Hercules, Tomáš Vaněk
Laureáti pocty Demoiselle: Robert Cok, František Sýkora
Model | Pilot | Rozpětí (mm) | Hmotnost (g) | Motor | Aku |
---|---|---|---|---|---|
Z-37 Turbo Čmelák | Roman ADAM | 1060 | 500 | AXI 2208/24 | 7x NiMH |
Dragon | Roman ADAM | 1280 | 1500 | Phasor 30/3 | 10x NiCd 1700 |
MiG-15 | Jiří ALFERY | 750 | 480 | Mega 16/7/4 | Kokam 1500 3S1P |
Nakajima Ki-84 Hayate | Jiří ALFERY | 850 | 430 | MP Jet velký modrý | Kokam 1250 3S1P |
Northrop B-35 | Antonín ALFERY | 1750 | 1100 | 8x MP Jet malý žlutý | LiPol Kokam 1500 2S3P |
F-86 Sabre | Antonín ALFERY | 750 | 530 | Mega 16/7/4 | Kokam 1500 3S1P |
F4F Wildcat | Antonín ALFERY | 835 | 350 | MP Jet malý modrý | Kokam 910 3S1P |
Focke Wulf FW190 | Vladimír ALFERY | 850 | 400 | AXI 2208/26 | Kokam 1500 2S1P |
Bristol Beaufighter | Antonín ALFERY | 1010 | 610 | 2x MP Jet malý | modrý Kokam 1500 3S1P |
Chance Vought V-173 | Antonín ALFERY | 560 | 540 | 2x MP Jet | 2x Kokam 1250 |
Murano | Jaroslav BARTŮNĚK | 2000 | 1300 | Phasor 15/4 | 8x NiCd 1600 |
Escape Pylon | Jiří BAČINSKÝ | 1000 | 800 | Mega 16/15/2 | 8x NiCd 1600 |
Absolution | Jiří BEZDĚK | 3000 | 3050 | Hacker 50 | LiPol 5S3P |
L-159B Albatros II | Václav BLÁHA | - | - | Vasafan | - |
Super Echo 95 | Vladimír CAHA | 1100 | 520 | Mig 400 | 7x NiMH 1050 |
Erla 5 | Vladimír CAHA | 1390 | 520 | AXI 2212/26 | 7x NiMH 1050 |
Artist | Tomáš CINIBURK | 1600 | 2500 | Roton 800LW | 5S2P |
Vlaštovka 4:1 | Tomáš CINIBURK | - | - | 2x Speed 300 | Kokam 1250 3S1P |
Vampire | Tomáš CINIBURK | - | 83 | dmychadlo pr. 50 | Kokam 360 2S1P |
Demoiselle | Robert COK | 330 | 19,5 | - | LiPol 85 1S |
L-23 Super Blaník | František ČERNÝ | 2050 | 750 | AXI | 2x Power Ion |
A-10 Thunderbolt II | Pavel DOUBA | 1140 | 700 | PJS 1000 | 10x GP2100 |
Elder 40 | Petr DRAHOŠ | 1620 | 3600 | Ultra 1600-8 2:1 | 20x NiCd 2400 |
Slow Poke | Petr DRAHOŠ | 1600 | 3700 | Roton 900 | 18x NiCd 2400 |
Stinson Reliant | Petr DRAHOŠ | 2500 | 9600 | PJS 10000 | Konion 10S4P |
Flop XL | Petr FLÍDR | 1500 | 1900 | Mega 600/30/6 | Power Ion 4S2P |
Blast | Boris GUIČ | 1000 | 440 | HCS 120W/3 | YT 1000 3S1P |
Piper | Boris GUIČ | 2800 | 9500 | HCS 2500 Hirotex | 9x 3200 |
Dago Red | Boris GUIČ | 550 | 122 | Microtex 40W/2 | YT 400 3S1P |
Horten IX | Boris GUIČ | 820 | 180 | 2x dmychadlo GWS | 2x 1000 |
Zlin 526AS | Viktor GYBAS | 1850 | 2550 | Roton 600W | 10x NiCd 2000RC |
´moiselle | Vladimír HADAČ | 762 | 200 | CD | Kokam 640 3S1P |
Mustang | Ondra HAVRÁNEK | 850 | 1000 | AXI 28/14/12 | 3x 2200 |
Jakojak | Jiří HAVEL | 2000 | 4950 | Plettenberg Xtra 30/10 | Thunder Power 10S4P |
El Bandito | Karel HACKER | 790 | 220 | Force 330 | YT 800 3S1P |
DHC-2 Beaver | Marcel HLADÍK | 1900 | 3200 | Roton L800W | Power Ion 5S3P |
The Monocoupe | Robert HLADÍK | 2080 | 4300 | Roton 700W | LiPol 4000 5S2P |
Cybird | Pavel HLÁVKA | 700 | 350 | Speed 300 | 2x Li Pol |
B-17 | Petr HRUBEŠ | 2110 | 2200 | 2x POT 150W, 2x Speed 280 | LiPol 2200 3S, 2000 2S |
Su-29 | Petr HULÍK | 800 | 340 | AXI 2212/20 | LiPol 3S |
Horten IX | Luboš CHVÁTAL | 820 | 180 | 2x dmychadlo GWS | 2x 1000 |
DH-82 Tiger Moth | Bedřich JANÁČEK | 840 | 370 | AXI2208/26 | 2x LiPol 1500 |
Ferrat 3 | Bedřich JANÁČEK | 1565 | 1905 | Phasor 45/3 | Power Ion 5S3P |
Tangazelle | J. JELÍNEK | 1050 | 470 | CD | LiPol 1500 3S |
L-159B Albatros II | Filip KALENSKÝ | - | - | Vasafan | - |
Kuňkadlo | Pavel KEJDANA | 1300 | 600 | POT 50W | 8x NiMH 600 |
B-17E Flying Fortress | Jan KOLDA | 1125 | 440 | 2x Speed 280 | 2x LiPol 1200 |
Kašmírská princezna | Ladislav KNEBL | 1000 | 200 | AXI 2204/54 | Kokam 360 2S1P |
Handley Page Manx | Ladislav KNEBL | 1800 | 1800 | 2x Phasor 15/4 | 8x Sanyo 1900 |
Cornix | Ladislav KNEBL | 1820 | 880 | Phasor 15/2 | 7x Sanyo 1000 |
Gas Bag | Michal KOŠÁTKO | 1140 | 460 | Speed 400 | Power Ion 2S1P |
Hopper | Jan KREJČÍŘ | 1700 | 2800 | Mega 4130/10 | Power Ion 5S3P |
New Ion | Jaromír KUČERA | 2020 | 1800 | MP Jet 28/20/6 | 12x GP 2200 |
Ion Mini | Jaromír KUČERA | 1640 | 1800 | Mega 22/30/2 | 12x GP 2200 |
Flash | David KYJOVSKÝ | 920 | 400 | Roton 150W | YT 1250 3S1P |
Fifty | Radovan LÁBUS | 920 | 740 | vlastní | Power Ion 3S1P |
Nieuport 28 | František MACHAČ | 2040 | 4500 | Phasor 45/3 | 8x NiMH 3300 |
Sportster | František MACHAČ | 1200 | 700 | Speed 400 6V | 6x NiCd 600 |
Uzi XL | Jiří MALÁSEK | 650 | 150 | POT 50W | LiPol 350 3S1P |
Ara | Jiří MALÁSEK | 1000 | 520 | POT 150W | LiPol 1500 3S1P |
The Monocoupe | Lubomír MAREK | 2080 | 4400 | Roton L800W | LiOn 5S4P |
Ichabod | Richard METZ | 1524 | 810 | Phasor 15/3 | 2x LiOn |
Vírník PM07 | Petr MICHALOVIČ | 970 | 385 | POT 80W | LiPol 1250 3S |
Minimoa | Lumír NĚMEC | 3400 | 3500 | Phasor 45/3 | 16x NiCd |
Acro | Lumír NĚMEC | 1600 | 3500/2400 | Mega 41/30/15 | 20x NiMH/LiPol 6S |
Acrojet | Lumír NĚMEC | 1300 | 1100 | Phasor | LiPol 3S |
Vermont Belle 1300 | Libor NEZBEDA | 1300 | 1250 | MP Jet 2820-7 | Kokam 2000 3S2P |
EZ 400 | Marie NEZBEDOVÁ | 1360 | 500 | Speed 400 3,5:1 | 8x NiCd |
Piper PA-18 Super Cub | Libor NEZBEDA | 1540 | 1450 | MP Jet | 8x NiCd 2000 |
Pionýr | Bohumil NINGER | 3000 | 4700 | Phasor 45/3 2:1 | 16x Sanyo 1700SCR |
Sunny Boy | Jan PASTEJŘÍK | 1400 | 600 | AXI 20/12/70 | LiPol 2S |
Ara | Jiří POTENSKÝ | 1000 | 500 | POT 150W | LiPol 1700 3S |
Ge Be | Jiří POTENSKÝ | 750 | 240 | POT 80W | LiPol 800 2S |
Vipet | Jiří POTENSKÝ | 820 | 350 | POT 150W | LiPol 800 3S |
Shark | František POKORNÝ | 1900 | 4900 | Hacker C50-14XL | LiPol 2500 10S2P |
Albatros | Zdeněk RAŠKA st. | 2085 | 1130 | Phasor 15/3 | Power Ion 2S |
Eros 1947 J. W. Cosby | Zdeněk RAŠKA st. | 1250 | 498 | Speed 400/6 V | Power Ion 2S |
L-200 Morava | Zdeněk RAŠKA | 2820 | 9300 | 2x Phasor 45/3 | 2x 16x NiCd 2000 |
Tatra T201.1 | Zdeněk RAŠKA | 1075 | 413 | Speed 400/7,2 V | Power Ion 2S |
Etrich Taube | Zdeněk RAŠKA | 990 | 155 | Faulhaber 6,3:1 | 5x NiCd 110 |
Pteranodon | Zdeněk RAŠKA | 2400 | 3000 | Phasor 30/3 | 8x NiCd 1900 |
Great News | Alois REISER | 1850 | 1800 | AXI 28/26/10 | LiPol 3200 3S2P |
Můra | Alois REISER | 1330 | 700 | MP Jet 28/7/30 | 8x NiMH 1200 |
MDM 1 Fox | Zdeněk RITTICH | 2550 | 2200 | Mega 600/20/6 | 10x NiMH 2400 |
P-51 Mustang | Zdeněk RITTICH | 980 | 1000 | Mega 1625/3 | LiPol 2000 2S |
Shinden J7W1 | Jaroslav ŘEŠÁTKO | 800 | 290 | MP Jet 22/7-45D | LiPol 800 3S |
Caenne | Jan SEDLÁČEK ml. | 2000 | 4500 | - | LiPol 2500 10S2P |
Vampire | Jan SEDLÁČEK ml. | 600 | 85 | dmychadlo | LiPol 340 2S |
DH-100 Vampire | Jan Sedláček ml. | - | - | dmychadlo GWS 50 | LiPol 340 3S |
Gas Bag | Jaroslav SUCHOMEL | 1140 | 400 | MP Jet červený | LiPol 1000 |
´moiselle | Petr SVOBODA | 800 | 200 | POT3 | LiPol 800 3S1P |
Gas Bag | František SÝKORA | 1140 | 460 | Speed 400 | PowerIon 2S1P |
Demoiselle | František SÝKORA | - | - | - | - |
Piper J3 | Dan ŠIMÁČEK | 720 | 75 | GP15-12W | LiPol 350 1S |
Kuňkadlo | Dan ŠIMÁČEK | 1300 | 600 | POT 50W | 8x NiMH 60 |
Blast | Jan ŠPATNÝ | 1000 | 400 | HCS | YT 1000 3S |
L-159 Alca | Jan ŠPATNÝ | 620 | 120 | Feigao | LiPol 340 3S |
DH-100 Vampire | Jan ŠPATNÝ | 600 | 96 | dmychadlo GWS 50 | LiPol 360 2S |
Long Stick | Jan ŠPATNÝ | 1400 | 1400 | AXI 2826/12 | LiPol YT 2100 4S |
Extra 300 | Dan ŠIMÁČEK | 1300 | 1000 | POT 200W | LiPol 2200 3S |
Aero Ae-45 | Dan ŠIMÁČEK | 630 | 46 | 2x Gašparin | LiPol 220 1S |
Strega | Jiří ŠMÍD | 640 | 185 | MP Jet malý červený | LiPol YT 800 2S |
Blue Bear | Jiří ŠMÍD | 550 | 125 | Microtex 20/5/18 | LiPol YT 400 2S |
Fly Baby | Josef ŠULC | 2150 | 4400 | Roton L800W | 16x NiMH 3600 |
Skoda Kauba SL6 | Juraj TINKA | 4500 | 11000 | AXI 5330/24 | Power Ion 8S4P |
Valkyrie | Juraj TINKA | 1500 | 290 | AXI 2204/54 | LiPol Kokam 360 2S1P |
C-130 Hercules | Tomáš VANĚK | 3000 | 5000 | 4x Permax 500 2,8:1 | 16x GP3300 |
Rytmus Mini | Jaroslav VANÍČEK | 1600 | 1000 | MP Jet | LiOn 3S2P |
Rytmus Max | Jaroslav VANÍČEK | 2400 | 2350 | Roton 600 | 10x NiMH 2400 |
Don Quixote | Martin VILIMOVSKÝ | 1400 | 750 | Mega 14/15/7 | LiPol 2200 2S |
Mobydick | Antonín VYSUŠIL | 2020 | 3600 | Roton 700W | 14x NiMh 3600 |
C-130 Herkules | Petr ZAŇKA | 1750 | 1500 | 4x Speed 280 Race | 2x 7x NiMH 1400 |